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Switzerland, the cradle of watchmaking, organises its ‘Watches and Wonders’ Fine Watchmaking Fair in Geneva every April. The watch brands present unveil their new products, and it’s a chance for them to meet all their professional customers in the space of a few days. Unfortunately, the surprises were not confined to the show floor this year, as Donald Trump’s decision to raise export taxes on Swiss timepieces (+31%) has led the sector to fear a slowdown in a context that is already tense due to the difficulties in the Chinese market.
With more than 65,000 jobs, the watch industry is the country’s 3rd largest export sector, behind the chemical and machinery industries. The cantons of Neuchâtel, Berne and Geneva account for more than half of these jobs. Watch exports slowed by 2.8% in 2024, with an export value of more than CHF 25 billion. Switzerland accounts for only a fraction of the wristwatches sold in the world, but the largest in terms of value.
Given the importance of the American market to Swiss watchmakers, it is easy to understand their concern at Donald Trump’s decisions. With 17% of the market, the United States is ahead of China and Hong Kong. Japan is one of the top three export markets for Swiss watches. The leading European country is Great Britain, followed by France.
L’intelligence artificielle est en passe de révolutionner l’économie mondiale, mais elle contribue avec le développement des technologies de l’information au changement de comportement des travailleurs. Le télétravail s’est imposé dans la plupart des pays après la période du Covid. Le Canada est le pays qui utilise le plus le télétravail : 1.9 jour par semaine en moyenne. La Chine ou la Corée du Sud sont en queue de classement avec 0.5 jour de télétravail par semaine en moyenne.
Over the last 25 years, Europe has seen its share of watch exports fall, to the benefit of the Middle East and Asia.
Le recours à ces nouvelles technologies sera encore accéléré avec l’avènement de l’intelligence artificielle. L’intelligence artificielle qui va impacter un très grand nombre de métiers, en particulier des métiers qualifiés. La révolution industrielle de l’IA touchera les cols blancs et pas les cols bleus comme les précédentes révolutions industrielles.
Ce sont donc les pays les plus développés qui sont les plus susceptibles d’être exposés à ces changements. Les Etats-Unis ont près de 60% de leurs emplois fortement exposés à l’intelligence artificielle. 30% sont des emplois à haute complémentarité avec l’IA mais 30% sont à faibles complémentarité, impliquant un risque de perte d’emplois pour les travailleurs de ces secteurs. A l’opposé, les pays avec une économie plus industrielle ou agricole seront moins exposés à la révolution qui arrive. C’est le cas de tous les pays en développement d’Amérique du Sud par exemple. Ou quand les dominants deviennent les dominés…
Le corolaire à ces nouvelles technologies et à l’utilisation de l’intelligence artificielle est une demande d’électricité beaucoup plus importante. La Chine est aujourd’hui le premier consommateur d’électricité au monde avec le double de consommation des Etats-Unis. Les Data Centers représentent aujourd’hui le 9ème Etat en termes de consommation énergétique. Les anticipations pour 2030 en font le 4ème « pays » le plus consommateur après l’Inde et devant la Russie. Les voitures électriques (EVs) seront théoriquement en 2030 le 5ème pays le plus consommateur. Le premier enjeu de la révolution industrielle de l’intelligence artificielle est donc la production énergétique.
The Swiss watchmaking export market is not an industrial market but a luxury market. 2/3 of the market in terms of export volume concerns timepieces priced at more than CHF 3,000.
Although 55% of exported watches are produced in steel versions, in terms of value it is watches using precious metals that account for almost 40% of the export value.
La mise en place de barrières douanières par Donald Trump a pour objectif de relocaliser des entreprises aux Etats-Unis et donc d’augmenter les investissements directs des pays étrangers aux Etats-Unis. On pourrait penser que les Etat-Unis cherchent ici à inverser une tendance, ils sont en fait déjà le premier pays en termes d’investissements directs au monde. Le gouvernement Trump ne fait donc que renforcer les politiques financières de ses prédécesseurs, loin de la perception d’un « disrupteur ».
Despite its status as a luxury product, the way it is marketed is gradually changing over the generations. Younger generations (generation Z, for example) are turning away from physical shops, which are still widely present in major urban centres, to buy from the brands’ own websites. Brands must therefore adapt and become more present for these generations on such media.
The Swiss watch market is outrageously dominated by the giant from Biel and Geneva: Rolex. With an annual export value of over €10 billion, Rolex accounts for 30% of the market. Rolex is ahead of the Richemont group, which includes the second-largest Swiss watchmaker (Cartier), followed by Swatch, with Omega as its leading brand. LVMH is only in 3rd place. The world leader in luxury can currently count on only 6 watch brands, none of which has sales in excess of CHF 1 billion, a club reserved for just 7 brands.
Observez bien le graphique ci-dessus et envoyez-nous votre interprétation via le lien ci-dessous.
Financial markets traditionally represent a financial translation of a sector’s performance. Certain indices, for example, provide a visual indication of the watch industry’s stock market, and therefore financial, performance. This is the case of the BI Global Luxury Jewellery and Watches index, which includes Richemont (14%) and Swatch (7%). This index shows a very large fall in watchmaking stocks, in the same way as shares in the luxury sector as a whole (Hermès, LVMH, etc.)..
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